W poniedziałek, 4 czerwca, w Parku Miejskim stanął pomnik Piasta Rataja. To kolejna figura wchodząca w skład powstającego Traktu Królewskiego. Pierwsza z dwóch, które przenoszą nas w czasy przedhistoryczne Polski.
Piast Rataj stanął w Parku Miejskim
Gdy turyści przyjeżdżają do Gniezna, słyszą na ogół dwa imiona dynastów: Mieszko I i Bolesław Chrobry. Ale przecież podwaliny pod państwo kładli już ich przodkowie - o których mamy informacje szczątkowe, niepewne, niemal żadne. Z racji braku dokumentów pisanych z tamtych czasów - kiedy to nasi przodkowie jeszcze pisać nie umieli - są oni dla nas pół-legendarni. Opowieści o nich spisał jako pierwszy Gall Anonim (XI/XII wiek). Być może - jak twierdzą badacze -stworzył te legendy tak, jak swe kroniki, na zamówienie władców z rodu Piastów - by wykazać ich prawa do tronu - ale możliwe jest też, że spisał opowieści krążące wśród ludu, w których może być ślad prawdziwych historii - mniejsze czy większe "ziarno prawdy", jak to w wielu legendach.
Piast znany jest nam jako Kołodziej. Nim został jednak dopiero w XV wieku. Wcześniejsi kronikarze opisują go jako rataja - wolnego chłopa, oracza - osiadłego pod Gnieznem. Do tej pierwotnej wersji legendy sięgnęli twórcy Traktu Królewskiego oraz autor pomnika, Jarosław Bogucki z Mosiny. Monument ukazuje nam go wraz z jego synem, Siemowitem - wedle najstarszej wersji legendy pierwszym księciem nowej dynastii. Oprócz postaci na pomniku umieszczono także dwie płaskorzeźby. Na pierwszej z nich ukazano orkę w czasach wczesnośredniowiecznych, zaś na drugiej słowiański obrzęd postrzyżyn. (maw)
Fot. UM Gniezno
Piast znany jest nam jako Kołodziej. Nim został jednak dopiero w XV wieku. Wcześniejsi kronikarze opisują go jako rataja - wolnego chłopa, oracza - osiadłego pod Gnieznem. Do tej pierwotnej wersji legendy sięgnęli twórcy Traktu Królewskiego oraz autor pomnika, Jarosław Bogucki z Mosiny. Monument ukazuje nam go wraz z jego synem, Siemowitem - wedle najstarszej wersji legendy pierwszym księciem nowej dynastii. Oprócz postaci na pomniku umieszczono także dwie płaskorzeźby. Na pierwszej z nich ukazano orkę w czasach wczesnośredniowiecznych, zaś na drugiej słowiański obrzęd postrzyżyn. (maw)
Fot. UM Gniezno
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj