Zbrodnia "w białych rękawiczkach"
„Mocniejsze od kul” to film wyreżyserowany przez Maryam Ebrahimi, szwedzką dokumentalistkę pochodzenia irańskiego. Jest to historia irańskiego fotografa, Saeeda Sadeghi, który służył nacjonalistyczno – religijnej propagandzie w swoim kraju w czasach trwającego osiem lat (1980 – 1988) konfliktu zbrojnego Iranu i Iraku. Swoją pracą, swoimi zdjęciami służył on wojennej propagandzie władz swego kraju, pobudzaniu do udziału w wojnie, do walki o podbój terenów Iraku. W tej wojnie – podobnie jak w wielu innych konfliktach na świecie – posługiwano się manipulacją, której uległo wiele osób, i były w niej wykorzystane m.in. dzieci i nastolatkowie.
Film ukazuje początki tzw. „rewolucji islamskiej”, do której doszło w Iranie w 1979 roku - kiedy to obalono szacha a władzę objął przywódca religijny, ajatollah Ruhollah Chomeini – oraz autentyczny entuzjazm rewolucyjny, który jednak zrodził się na fundamencie fanatyzmu religijnego. Sadeghi gloryfikował rewolucyjne idee i postawę bojowników. Pokazuje też zarzewie i rozwój konfliktu, który doprowadził do wyniszczenia Iranu. W wojnie tej zginęło ponad milion osób, a straty wyniosły ponad 400 miliardów dolarów.
Saeed Sadeghi „otrzeźwiał” widząc umierające w cierpieniu dzieci, które zostały uwikłane w ten konflikt, zmanipulowane lub często zmuszone do walki - które zapewniano, że dzięki temu pójdą do raju. Zrozumiał wówczas, że ta wojna była niepotrzebna, że społeczeństwo zostało przez przywódców rewolucyjnych ogłupione. Zrozumiał też, że on sam się do tego przyczynił, że w dobrej wierze służył złej sprawie i że miał swój udział w tym, że wielu jego rodaków, wiele dzieci, szło na wojnę jako „armatnie mięso” – że ma swój udział w bezsensownym przelewie krwi. Film pomaga zrozumieć, że zbrodni można dokonać „w białych rękawiczkach” – samemu bezpośrednio nie zabijając nikogo.
Film pokazuje Saeedaa Saeghi przemierzającego pociągiem obszar, na którym toczyła się wojna. Wraz z filmowcami odwiedził on miejsca, gdzie był podczas wojny i opowiedział o tym, co się tam działo i jakie zdjęcia robił w poszczególnych miejscach.
Po zakończeniu projekcji – w której uczestniczyło kilkanaście osób - odbyła się dyskusja, którą poprowadzili: Tomasz Sosnowski – dziennikarz Polskiego Radia oraz znany gnieźnieński dziennikarz – Jarosław „Mixer” Mikołajczyk. Zauważono w niej m.in. destrukcyjny wpływ wojny na Saeeda Sadeghi, który w wiele lat później wciąż wyraźnie zmaga się z problemami emocjonalnymi i prześladowany jest przez obrazy z przeszłości. (maw)
Fot. Krytyka Polityczna / Facebook
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj